2015. december 27., vasárnap

egy-tepsi-étel

Próbáltam tartani magam a diétás alapelvekhez karácsonykor is, de azért kicsivel többet ettem, mint előtte, ráadásul nehezebb ételeket... 26-án este már túl voltam a sokadik töltött káposztán és sütin és pörköltön pár nap alatt, sóvárogtam valami frissebb után, úgyhogy előszedtem a sorsára váró édesburgonyát. 

32 dkg volt pucolás után, a negyedét bevállaltam vacsira. Felkockáztam, rálocsoltam 2 ek olajat, rászórtam t, borsot és kakukkfüvet, majd sütőpapírra borítottam és 10 percre a forró sütőbe toltam. Közben egy szelet tk kenyér közepét kilyukasztottam egy pohárral, előkészítettem egy tojást. 

A krumplit arrébb toltam, az olajos sütőpapírra tettem a kenyeret és beleütöttem a tojást a közepére. Sóztam-borsoztam, majd visszakerült a sütőbe újabb 10 percre. Ennyi elég is volt az édesburgonyának, azt kiszedtem, majd fordítás után a kenyér még 5 percet töltött bent. Tudom, a pirítós nem barátunk, de nem száradt ki nagyon a kenyér, épp csak annyira, hogy a tojás beleszilárduljon. 

Uborkával, paradicsommal, lilahagymával és tejföllel tálaltam.

26 g CH

2015. december 19., szombat

töltött cukkini és kreatív maradékfelhasználás

Új kategória következik #macerásdemegéri jeligére, amihez naaaaaagyon hosszú leírás jön. És még azután sincs vége, jön még két ötlet a maradék töltelék felhasználására és ha még mindig bírjátok szusszal, mutatok egy tippet, én hogy számolom bonyolult helyzetekben a szénhidrátot: 

Veszek két cukkinit, megmosom, félbevágom, kivájom a belsejét, lesózom és egy magasabb falú tepsibe rakom pihenni. Mellédobok pár babérlevelet és a kimagozott belsőt felkockázva, ahogy az eredeti recept is írja.

20 deka kölest/kuszkuszt félpuhára főzök egy kis sós-kakukkfüves vízben, közben szintén 20 deka darált húst és egy fej apróra vágott hagymát megdinsztelek egy evőkanálnyi kacsazsíron. Kevésnek tűnik, húsimádók nyugodtan duplázzanak, nekem ennyi bőven elég.

Közben 3-4 deci vizet felforralok és belekeverek egy húsleveskockát. Ha kifehéredett a hús, rányomok 2 duci gerezd fokhagymát, sózom, borsozom, jön rá 2 tk harissa fűszer és egy tk chilipor, aztán összekeverem a kölessel/kuszkusszal. Beletöltöm a cukkinicsónakokba és itt jön a gond, ugyanis ez kb. dupla annyi, mint amennyi belefér. :) Ha nem akartok galibát, felezzétek le a gabonát nyugodtan, ha jöhet két ötlet a maradékra, akkor még olvassatok kicsit! A húsleveslét a cukkini alá öntöm, lefóliázom a tepsit és a forró sütőbe tolom.

Fél óra múlva kiveszem, kiügyeskedem a cukkiniket egy tálcára, a kockákat és a levét pedig összeturmixolom, aztán egy lábasba öntöm és alágyújtok. Hozzákeverek egy ek. barna rizslisztet és 1 ek pirospaprikát. Ha besűrűsödött, jöhet még bele egy fél doboz tejföl és miután remegő kézzel visszatettem a zöldséget a tepsibe, ráöntöm ezt a fűszeres cukkinikoncentrátumot, majd újabb negyedórás sütés jön, ha maradt még energiánk ennyi pepecselés után, a jól megérdemelt ebéd. 

Nekem nagyon laktató, úgyhogy 4 adagra számolom, ez így 10 deka gabonával számolva 18/17 g CH/adag attól függően, hogy kölest vagy kuszkuszt használunk.

Mentő ötlet numerouno:

A köleses verziónál előszedtem kisebb formákat, szilikon muffinsütőket és azokba kanalaztam a maradékot,rájuk is csorgattam a szószból a második környi sütés előtt.

Mentő ötlet numerodos:

A kuszkuszos maradékhoz hozzákevertem egy tojást, majd egy-egy púpos evőkanálnyi adagokból golyót formáztam, azokat bundáztam és olajban ropogósra sütöttem. Igaziból ez egy annyira jó ötlet volt, hogy jövőre sokszor szerepel majd főfogásként salátával, hűtőből kivéve is zseniális. Szerintem iszonyú finom lenne apróra vágott piros húsú paprikával vagy hús helyett lepirítani sütnivaló kolbászt? Apróra vágott karfiol, brokkoli sajt. fetadarabok, apróra vágott gomba, nagyon sok minden számításba jöhet!

Szénhidrátszámolás, mikor borul az eredeti terv:

Szóval nagyon könnyű dolgom lett volna, ha az összes gabona ch-értékét kell néggyel elosztanom, de nem így lett. Lemértem a húsos-kuszkuszos keveréket fazékkal együtt, felírtam (2050 g). Megtöltöttem a hajókat, megint mértem a maradékot (1536), majd megformáztam 22 kölesgolyót. Lemértem a kiürült edényt is (812).

Azt tudjuk, hogy a töltelék összsúlya 2050-812=1238 gramm (összesen 142 g ch). A töltelék súlya 2050-1536=514 gramm. A golyók összesen 1238-514=724 gramm. Az össz CH mennyiséget elosztom a végső súllyal, megkapom egy gramm töltelék értékét, amit aztán felszorzok a konkrét súllyal (pl. 514-gyel). Bonyolultnak hangzik leírva, de nem az.


cukkinik esetén összesen 58,9 g CH, hajónként 14,7 g CH
golyóknál összesen 83 g, itt azonban még hozzáadódik a panírhoz felhasznált liszt és morzsa, így nekem egy golyó 7 g CH


2015. november 22., vasárnap

szöveges matematikapélda

Katika kiborított 28 tojást a hűtőből. Ha ezután kidobta a totálkáros darabokat (3), megmosogatta a túlélőket (10), sütött egy Jamie-féle omlettet (4), sütött és fagyasztóba pakolt egy lekváros piskótát (5), a másnapi tortához kisütötte a palacsintákat (3) és hogy azért ne unatkozzon, készített még almás pitét és csokis-zabpelyhes sütit* (3),  miabüdöséletért állt még neki a TK ropinak (0), mikor abba nem is kell tojás?


*az már csak hab a tortán, hogy kifelejtettem az almásból a sütőport, így még egy adag készült a túlélők segítségével

2015. november 10., kedd

túlélő üzemmód

Meglehetősen sűrűek és lelkileg terheltek a napok mostanság, így háttérbe szorult a főzés és kísérletezés. Szerencsére fizikailag sokkal jobban érzem magam, vagy három hete nem volt hipoglikémiás rosszullétem! Ez iszonyú nagy szó, előtte marha sűrűn voltam rosszul...

Az étrendem meglehetősen monoton, de érdekes módon bírom, talán most jól is jön. A reggeli/vacsora szinte mindig kenyér variálva, esetleg kornspitz vagy tejszínbedara*. Tízórai/uzsonnára bevált a keksz+alma kombó, esetenként szintén kissé megvariálva. Ebédre az ajánlottnál kicsit sűrűbben kerül krumpliétel az asztalra (meaculpa...), de gyakran előfordul barna/basmati rizs, tészta vagy nemes egyszerűséggel már megint valami kenyeres móka (ősszel igazi istenáldása a frissre melegített libatöpörtyű kenyérrel és lilahagymával, számomra pörfikt vasárnapi ebéd. akár. :)))))

De hogy ne maradjunk képek nélkül, hoztam a frissen ir-esített és már korábban reformosított bundás kenyeremet. Ir-kompatibilis, amennyiben tk tönkölykenyérből készült és reform, mert alig használok zsiradékot. A tepsibe teszek zsírpapírt és kb. egy ek olajat szétkenek rajta, erre fektetem a kenyereket, amiket aztán 10-10 perc alatt aranybarnára pirítok a sütőben. Ez amolyan Mátyáskirály-féle eljárás, lát is olajat meg nem is, lesz is egy kis olajos kérge meg nem is. 

Majdnem tökéletes a boldogság, még cukormentes ketchupot kell felhajtanom valahol, mert az sk készletek kezdenek kiapadni. Finnyás dög vagyok,  a bundás kenyeret csak ketchuppel nyakon öntve tudom megenni. :)

*ne is beszéljünk róla, még keresem az igazit..

2015. október 24., szombat

cukor nélkül is vigasztal a süti!

Ma durván hisztiztem a Milkás polc előtt a boltban, annyira szerettem volna sosekóstolt, piskótás-csokikrémes izét venni... persze mivel már elmúltam öt, kifelé nem mutattam, de belül csúnya önsajnálati műsor ment... Mikor eluntam és kitisztult a fejem, inkább tojást és xilitet tettem a kosárba, itthon pedig pár perces melóval összedobtam a vigaszsütit:


A piskóta hasonló a múltkorihoz, de csak 5 dekányi liszt volt a tk-s zacskóban, nem volt kedvem két dekáért kibontani egy új lisztet, ezért azt a részt zabliszttel pótoltam (magam őrlöm kissé darabosra a zabpelyhet): 5 dkg tk tönkölyliszt, 2-2 dkg zab- és durumliszt, 5 tojás, 1 kk sütőpor, 8 dkg xilit.

Mikor kisült, kifőztem a pudingot (lustaasszony-módra pudingporból, 5 dkg xilittel, 2 dl tejszínnel és 2 dl vízzel), és mivel nem volt kedvem semmi faksznihoz, csak rákentem a piskótára. Ezután már csak annyi gondom volt, hogy ügyesen lefoglaljam magam, míg kihűl és már szeleteltem is. :)

24 részre osztottam, így egy szelet: 7 g CH

2015. október 15., csütörtök

péksütiprojekt, vol.1.

Azt hittem, az új étrend legnehezebb pontja a kedvenc édességeim elhagyása lesz, de hamar kiderült, hogy reggel van nagy baj. Egyrészt akkor vagyok legrosszabbul a gyógyszertől, ami egyből megalapozza a hangulatom, másrészt már vagy öt éve csak édeset reggelizek, ami most ugye nem opció. Szóval várható volt, hogy a szendvicsre hamar ráunok és mint tudjuk, a változatosság gyönyörködtet (remélem, teljeskiőrlésű változatban és reggel is..), így átbogarásztam Limara blogját. 

Kiválasztottam négy péksütit, az alaptésztát megdupláztam, géppel bedagasztottam és egy kis pihenő után kb. másfél órás munkával ezeket kreáltam:


Alaprecept megokosítva és megduplázva:
 - 50 dkg tk tönkölyliszt
 - 20 dkg durumliszt
 - 1 ek sikér
 - 3 dkg élesztő
 - 2 doboz joghurt
 - 2 tojás
 - 1,4 dl víz
(basszus, az olajat kifelejtettem, sebaj:))
 - só

A töltelékekhez összesen elfogyott:
 - 2 ek tejföl
 - 4 tk mustár (nem teljes őrlésű, teáskanál!:))
 - 15 dkg sonka
 - egy nagyobb darab házikolbász
 - 4 chilis virsli
 - 10 dkg szeletelt sajt
 - kb. 10 deka reszelt sajt
 - fél hagyma

És akkor lássuk a felhozatalt:


A tésztát a lehető legvékonyabbra nyújtottam, akkorára, hogy épp beleférjen a virsli (persze olyat vegyünk, amin nincs bőr). 


Egy kk mustárt rákentem, középre tettem a virslit, két oldalt pedig srégen bevagdostam, majd ráhajtogattam a tésztát. (Egyébként simán beilleszthető nem csak diétás, de lánybúcsús menübe is:))


Oké, itt meggyűlt a bajom a formázással, de szerencsére a végeredményen annyira nem látszik. Szintén vékonyra kinyújtottam a tésztát (annyira azért nem rajongok a tk lisztért, hogy nagy falatokban gyűrjem le:))), majd alulra egy-egy szelet sonkát és sajtot raktam. 

A felső részt bevagdostam, megpakoltam reszelt sajttal, majd alulról haladva feltekertem. Limara hiába figyelmeztet, hogy a tészta vége kerüljön alulra, nekem sikerült egyet elrontanom, szerencsére az is szépen egyben maradt.


Höhöhh, nem véletlen nincs fázisfotó. Basszus, kifogott rajtam, a végeredményt látva el se tudjátok képzelni, mennyire amorf volt a kiindulási alap (Isten áldja a sikért és az élesztőt...) Szóval a leírás alapján valahogy bevágtam a bucit, kilapítottam, majd az egyik felére kolbászt, sonkát és szeletelt sajtot tettem, a másikat ráhajtottam és igyekeztem rendesen összenyomni a széleit. (megvan, képzeljetek el egy óriási és rondán elkészített raviolit...). Lekentem a tetejét tojással, majd ezek a meglepően zsömleszerű, fullextrás melegszendvicsek jöttek ki a sütőből. 


A maradék tésztát kinyújtottam, megkentem két ek. tejföllel, majd rászórtam egy reszelt sajtból, apróra vágott kolbászból, sonkából és hagymából álló keveréket. Feltekertem és 10 részre vágva megsütöttem (ezek lettek a legrondábbak, de talán legízesebbek). Ebből két csiga tesz ki egy vacsit vagy reggelit. 

1 darab (csigából 2): 27 g CH

(párnapos tesztüzem után a nagyonfinnyás Kató nagyonszubjektív véleménye: a sajtos kifli... nem tudom, fura ízű. nem jött be. talán pont azért, mert abban ne volt egy erős vezető íz, ami elnyomta volna a tészta reform karakterét (a chilis virsli és a kolbász ebből a szempontból remek tölteléknek bizonyultak). nem mellesleg frissen klasszisokkal finomabb mind, mint párnaposan vagy lefagyasztva-kiengedve, úgy már nekem nagyon erős volt a TK-íz. sajnos:()

2015. október 10., szombat

áfonyás pohárkrém

Kinéztem magamnak ezt a receptet, feltett szándékom volt, hogy életemben először végigkövetek egyet az első betűtől az utolsóig, de elfelejtettem citromot és a zselatint, így nem mertem tekercset formázni.


A piskótát tíz részre osztottam, aztán a krémmel belerétegeztem tíz pohárba. Isteni lett, bár nekem túl zsírosnak tűnt a krém, így legközelebb a tejszín helyett joghurttal fogom feldúsítani. 

A piskóta viszont csillagos ötös, állandó repertoárba kerül:
5 tojás, 7 dkg tk tönkölyliszt, 3 dkg durumliszt, 1 kk sütőpor, 8 dkg xilit, 1 ek olaj
Biztosra mentem az új alapanyagok miatt, így kiolajozott-kilisztezett sütőpapíron sütöttem, gond nélkül levált róla a papír. 

1 adag: 23 g CH

2015. október 4., vasárnap

almás zabpalacsinták

A tízórai okoz némi fejtörést, egyelőre nehezen szabadulok az almától, ezek a mini palacsinták remek alternatívák hétvégére, mikor konyhaközelben vagyok délelőtt! A receptet itt találtam, némi módosítás után:

Hozzávalók 2 személyre:
 - 1 közepes alma lereszelve
 - 1 tojás
 - 1 ek. zabpehelyliszt
 - fél kk xilit
 - fél kk fahéj

Összekevertem a fentieket, majd vékonyan kiolajozott kerámiaserpenyőbe kanalaztam, ellapítgattam őket, majd mikor már gondolatra fordíthatóak voltak, egy lapáttal átfordítottam -volna- őket (de az a gondolat még egy-két perccel később jött el). :)

Kicsit megbarnult az alja, de ez az ízéből nem von le, kifejezetten finom lett, bekerül az állandó repertoárba. 4 mini palacsinta lett belőle, a fele elég volt.

1 adag: 20 g CH